كورس احتراف الأعلانات الممولة علي الفيسبوك اهم المصطلحات للمبتدئين
إن كان لديك الرغبة في تعلم اساسيات الأعلانات الممولة علي الفيسبوك وتريد تعلم طرق عمل الأعلانات الممولة علي الفيسبوك بسهولة وليس لديك الخبرة الكافية في هذا المجال وقد قمت مؤخرا بالبحث كثيرا علي قنوات اليوتيوب ولم يعطيك احد القدر الكافي من المعلومات حتي تستطيع إنشاء إعلان ممول بسهولة في هذة المقالة سوف نقوم بالبدأ من الصفر في اولي سلسلة كورس الفيسبوك فسوف نبدأ بأهم المصطلحات حتي تكون علي فهم كامل بكل كل سوف تقال في الكورس .
اهمية تعلم المصطلحات ولماذا يريد الكثير تعلم الأعلانات الممولة
إن كنت تعمل علي شبكات التواصل الأجتماعي ولديك صفحة تجارية وتقوم بالبيع عليها المنتجات وتبحث عن من يشتري هذة المنتجات بسهولة وتريد الوصول إلي العميل المحتمل او العميل الذي سوف يقوم بشراء هذا المنتج او إذا كان
لديك تطبيق قد قمت بأنشاءة مسبقا وتريد أن يقوم الأشخاص بتحميلة او إن كان لديك موقع إلكتروني خاص بك تريد أن تجلب لة الكثير من الزوار وقد قمت بالتواصل مع احد الأشخاص الذين يدعون أنهم قادرين علي عمل إعلان لك وتم
النصب عليك بعد الدفع او لم تري النتائج اللازمة لتحقيق اهدافك فليس لديك إلا تعلم طريقة عمل الأعلانات الممولة علي الفيسبوك لتجنب النصب والأحتيال عليك او أن تكون تحت رحمة احد فسوف اعطيك كل الأساسيات اللازمة لتعلم طرق تمويل الأعلانات والأن سوف نتطرق لأهم المصطلحات التي سوف نحتاجها خلال الكورس .
اهم المصطلحات الخاصة بتمويل الأعلانات علي الفيسبوك
Account : معناها حساب يعني لما أقول مثلا buiness account يبقي المقصود بيها الحساب الأعلاني .
Action : يعني الفعل اللي بياخدة الزائرعلي صفحتك زي مثلا عمل كومنت او شير او ضغط علي الأعلان او عمل لايك .
Ad set : معناها المجموعة الأعلانية ويتكون الأعلان الواحد من 3 اقسام رئيسية .
Ads Manger : مدير الأعلانات ودة اللي بنستخدمة عشان نقدر نعمل إعلانات علي الفيسبوك .
Amount : معناها المبلغ وانت بتعمل الأعلان بيطلب منك تحدد قيمة المبلغ اللي هتعمل بيها الأعلان يعني ميزانية الأعلان .
app : معناها التطبيق يعني لو انت عندك تطبيق مثلا علي جوجل بلاي او بلاي ستور تقدر تعملو إعلان عشان الناس تدخل تحملة .
Audience : وتعني الجمهور الذي سوف تقوم بأستهدافة في الحملة الأعلانية .
Behaviour : وتعني سلوكيات العميل داخل الصفحة الخاصة بك .
Budget : وتعني الميزانية بتاعت الحملة الأعنية يعني انت بتطلب من الفيسبوك يصرف المبلغ اللي انت محددة بس .
Bussiness Manger : مدير الأعمال اللي بتقدر تعمل منو إعلانات وفي كل بيانات الحملات السابقة اللي عملتها وفي بيانات الدفع .
cap : وتعني الحد الأقصي .
campaign : معناها الحملة الأعلانية التي سوف تقوم بأنشائها .
carousel : دة نوع من إعلانات الفيس بوك والذي يعني الأعلان الدوار ودة بيقي عبارة عن بعض الصورة التي تكون بجانب بعضها البعض .
category : معناها الفئات او التصنيفات .
charge : تعني المحاسبة خلال الكورس هتعرف يعني اية طرق المحاسبة .
coulmn : تعني العمود .
conversation : وتعني المحادثة يعني لو عاوز العميل يكلمك علي الواتساب او الماسنجر .
cost : التكلفة .
create : معناها إنشاء .
creative : المقصود بيها شكل الأعلان .
customize : وتعني تخصيص .
deafult : معناها إفتراضي .
demographic : وتعني التركيبة السكانية او مواصفات العميل الموجة إلية الأعلان .
Description : وتعني الوصف
destination : ,وتعني الوجهة اي المكان الذي شسوف ينتقل إلية العميل عند الضغط علي الأعلان .
Discard : يعني إلغاء .
Draft : وتعني المسودة .
Duplicate : وتعني كلمة تكرار يمكنك تكرار الحملة الحملة القديمة مع التعديل عليها .
Engagement : وتعني تفاعل الزائر او العميل مع الأعلان ايا كان التفاعل بقي شير او لايك او ضغط علي الأعلان .
Estimated : معناها المقدر يعني مثلا الرفم المقدر اللي هيوصلهم الأعلان كذا .
Event : وتعني الحدث زي مثلا رحلة او ندوة انت بتعملها .
exclude : وتعني إستبعاد يعني وانت بتعمل إعلانك ممكن تستبعد فئة معينة من الأشخاص .
Format : دة نوع الميديا اللي هتختارها في الأعلان بتاعك إذا كان فيديو او صورة .
Headline : النص الرئيسي ودة اللي بيظهر علي الأعلان ودة انت بتكتبة .
install : لو انت بتعمل حملة لتحميل تطبيق معين .
interest : ودي معناها الأهتمامات يعني تقدر تستهدف العميل عن طريق هو بيهتم بأية مثلا .
Limit : ومعناها الحد الأقصي يعني تقدر تحدد تكلفة الأعلان للفيسبوك وتقولو اخرك تصرف كذا علي الحملة كلها مش عاوز اكتر من كدة .
Location : ومعناها المكان وتقدر تستهدف العميل من علي الخريطة عن طريق الموقع بتاعو .
Manual : معناها يدوي في بعض الأحيان في اعدادت بتعملها بطريقة يدوية وحاجاة في الأعدادات تلقائية .
Media : الوسائط المتعددة .
Multiple : معناها متعدد يعني ممكن تعمل حملة فيها اكثر من صورة .
News Feed : ودي بتبقي الصفحة الرئيسية علي الفيسبوك .
objective : ودة هدف الحملة وفي كذا هدف للحملة هنعرفهم مع بعض اثناء الكورس .
optimization : معناها التحسين يعني ممكن تحسن من الأعلان بتاعك .
placement : معناها الموضع يعني انت عاوز اعلانك يظهر في انهي مكان الفيسبوك ولا انستجرام ولا الماسنجر مكان ظهور الأعلان .
performance : معناها اداء ودي تقدر تتابع منها اداء الحملة بتاعتك هل هي شغالة كويس ولا لا واية النتائج بتاعتها .
plateform : معناها المنصة يعني إعلانك هيظهر فين برضو علي منصة الفيس ولا الأنستا ولا الواتساب .
preview : معناها معاينة يعني تقدر بعد ماتخلص الأعلان تعمل معاينة قبل النشر
publish : معناها نشر ودي اخر خطوة في الأعلان .
reaction : معناها التفاعل .
report : ودي معناها تقرير الأعلان وعرض النتائج بتاعتو .
review : معناها مراجعة يعني بعد مابتخلص الأعلان بتاعك وبتعمل نشر الفيسبوك بيراجع إعلانك عشان يوافق علية .
schedule : معناها جدولة الأعلان يعني انت عاوز اعلانك يظهر ايام اية في الأسبوع وفي انهي وقت خلال اليوم .
views : معناها مشاهدات يعني لما تعمل حملة لفيديو هيعرفك ان الفيديو كام مشاهدة .
auction : معناها المزاد .
Billing Threshold : المديونية اللي عليك للفيسبوك
اهم الأختصارات يجب عليك معرفتها جيدا
CPC تعني COST PER CLICK يعني التكلفة مقابل كل نقرة علي الأعلان .
CPM تعني COST PER IMPRESSION التكلفة مقابل الظهور ملحوظة الفيس بوك بيحاسبك علي كل الف ظهور للعملاء .
CTA تعني CALL TO ACCTION ودة بيبقي الزرار اللي بيبقي موجود في الأعلان زي إرسل رسالة او اشتري الأن
CTR تعني CLICK Through Rate نسبة الأشخاص اللي عملو نقرة علي الأعلان علي عدد ظهور الأعلان .
Custom Audince ودة الجمهور المخصص اللي سبق وعمل اكشن مع الأعلان بتاعك وانت عاوز يظهرلو الأعلان تاني من جديد .
CVR تعني CONVERSION RATE اي معدل التحويل ودة عبارة عن عدد الناس اللي اشترو فعلا المنتج بتاعك علي عدد الناس اللي عملو نقرة علي الأعلان .
Dark post ودة بيبقي إعلان خفي بتعملو من مدير الأعلانات مش بيظهر للناس اللي علي صفحتك بيظهر بس للناس الموجة ليهم الأعلان .
frequency معناها معدل تكرار الأعلان للشخص الواحد .
Impressions : معناها عدد مرات ظهور الأعلان إذا كان للشخص الواحد او شخص جديد .
Lookalike Audince : ودي معناها الجمهور المشابة للناس اللي موجودة علي صفحتك وبتعملها من الجمهور المخصص .
pay per click : يعني بتتحاسب علي كل نقرة علي الأعلان .
reach : عدد مرات وصول الأعلان للعميل خلي بالك لو ظهر الأعلان اكثر من مرة بيتحب واحد وصول او reach طب لو ظهر اكتر من مرة لنفس العميل بيقي ظهور impressions .
ROI تعني Return on investment : معناها العائد من الأعلان بتاعك بتقيس بيها مدي نجاح الأعلان وهل حقق النتائج المرجوة ولا لا .
اترك تعليق للتشجيع